Theaterklas volwassenen is niet bang

Theaterklas volwassenen is niet bangNeerpelt

De nieuwe theaterklas volwassenen van docent Scott Reniers werkte dit schooljaar een hele resem aan projecten af. Bij de start van het schooljaar gaven de leerlingen aan zich graag eens goed kwaad te willen maken. Hoe kan je dit beter doen dan met een tekst waarin ruzie en grote woorden centraal staan en ook nog eens een tekst die echt over theater en acteurs gaat? We kozen daarom voor de tekst ‘Wie is bang?’ van schrijver Tom Lanoye. 

Een ouder acteurskoppel (Jo en Denise) maakt de balans op van hun liefde voor elkaar en voor het vak. Terend op hun bekendheid willen ze goed geld verdienen met een populaire repertoireklassieker over een scheldend en drankzuchtig koppel intellectuelen. Al hun andere voorstellingen flopten. Alleen de scheldklassieker blijft volk naar het theater lokken. Avond na avond zijn ze veroordeeld om tegenover elkaar te staan in steeds dezelfde rol. Enkel hun tegenspelers veranderen regelmatig: twee jongere acteurs die na een tijdje, net als hun voorgangers, met slaande deuren vertrekken. Ondertussen maken Jo en Denise elkaar het leven zuur en worden er flink wat flessen naar elkaars hoofd gegooid. Op een dag dienen zich twee nieuwe jonge acteurs aan: egotripper Be-Art en de onzekere Iwan. Welwillend om een succesvol acteur - maar vooral maker - te worden, durven ze de oudere generatie van repliek te dienen en zo ontstaat er een groots conflict tussen twee generaties acteurs en de invloed die dit heeft op theaterkunst.  

Het stuk 'Wie is bang?' breekt een lans voor het repertoiretoneel. Gooien we de klassiekers over boord of koesteren we ze? Dit schooljaar hebben we de klassiekers wel degelijk gekoesterd in de lessen theater en taal stond dan ook altijd centraal. De leerlingen hebben zich ongelofelijk weten uit te leven met de geniale teksten van Tom Lanoye. 

Het repetitieproces was dan ook heel ontwapenend om naar te kijken en bij uitstek is Lanoye een auteur die weet wat voor taal een acteur nodig heeft om goed te kunnen spelen. En dat goede spelen … dat heeft deze groep leerlingen zeker gedaan.

 Foto's: Zjuul Devens