Theaterklas Peer pakt Pelt in met straf spel
Peer Op zaterdagmiddag 15 maart was het een drukte van belang in de Speelkamer van Pelt. De leerlingen theater uit de 3de en 4de graad van Peer presenteerden met trots de resultaten van maandenlange voorbereiding op de theatervloer.
Bij binnenkomst in de zaal werden de toeschouwers verwelkomd door een duistere setting: een donkere ruimte met mysterieuze muziek, waarin zes bedden stonden met zes meisjes erop. Hiermee werd de toon meteen gezet voor het stuk ‘Als de vogels niet meer fluiten’, een aangrijpend verhaal dat de aandacht van het publiek onmiddellijk wist vast te houden.
De tekst van het stuk, mede geschreven door docente Lize Theunis, vertrekt van een intens gegeven: ontvoerde jongeren opgesloten in een bunker.
De oudste theatergroep van Peer koos dit schooljaar bewust voor een zwaarder en serieuzer stuk met de ambitie om meer diepgang te ontwikkelen in hun emotionele spel. Die missie is zonder twijfel geslaagd.
De opvoering hield het publiek in zijn greep. De spanning en dramatische momenten waren voelbaar en zorgden ervoor dat de toeschouwers op het puntje van hun stoel zaten.
De leerlingen van de 3de graad zorgden nadien voor een hele andere sfeer. Zij brachten ‘Wachten op woorden’, een luchtigere collagevoorstelling vol poëzie, bewegingstheater en leuke personages die ze zelf hadden bedacht.
Het stuk bevatte herkenbare schoolscènes en scènes die ontstonden uit improvisaties in de les. De lachspieren van het publiek werden duchtig geactiveerd.
De combinatie van beide stukken zorgde voor een bijzondere theaterervaring. Het ene stuk wist het publiek te raken met intensiteit en spanning, terwijl het andere zorgde voor luchtigheid en plezier. Dit contrast liet zien hoe veelzijdig theater kan zijn en hoe getalenteerd de leerlingen zijn in het brengen van verschillende emoties en stijlen. Het toonmoment was dan ook een groot succes en een mooie kroon op het harde werk.