Krasse Negentigers in Düsseldorf
Een volle bus cursisten uit de volwassenenateliers van Kunstacademie Noord-Limburg voor een pittig dagje kunsttoerisme in Düsseldorf én net voor de feestdagen? De vijf Kerstmarkten van de Duitse hoofdstad van Noordrijn-Westfalen lieten ze vooral links liggen om zich te verdiepen in het oeuvre van drie krasse negentigers: levende legendes.
Is Yoko Ono’s grootste verdienste de split van The Beatles? John Lennon ontmoette haar op 7 november 1966. De dag dat alles bleef stil staan. De entourage van The Beatles was uitgenodigd voor een expo van een Amerikaanse avant-gardekunstenares in de Londense kunstgalerie Indica Gallery.
Yoko Ono (91) was zelf aanwezig. John, tien jaar jonger, was meteen in de ban. Drie jaar later waren ze ook getrouwd. Hun wittebroodsweken in Amsterdam mondden uit in de beroemde Bed-In For Peace performance. Tegenwoordig is ze gekluisterd aan een rolstoel. Niettemin beweert ze nog steeds fit te zijn en maakt ze daarvoor elke dag 6 km lange wandelingen om haar depressies te overwinnen.
‘Music of the Mind’ is een documentatie geworden van performances, statements en oefeningen in Fluxus art. Mits wat verdieping leiden ze tot een glimlach. En de vele bezoekers tot nog toe tekenden lustig mee aan een murale schaduwtekening en dromerige aanlegplaats van een bootje.
Het formaat is ook bepalend in het werk van Sheila Hicks (90). Textielkunst werd decennia lang louter als een ambacht opgevoerd. De jongste tijd zijn de doorgaans vrouwelijke bedenkers en makers welkom in eender welk museum. Hicks studeerde in Düsseldorf bij Josef Albers en keert er nu voor het eerst terug met een grote expo. In de Kunsthalle werden (vaak grote) werken die ze de voorbije 20 jaar maakte, gepresenteerd. Wie ook wil kennismaken met haar vroegere (studie)werk, zal ook het Josef Albers Museum moeten bezoeken.
Gerhard Richter (92), oorspronkelijk opgeleid als socialistische propagandaschilder in Oost-Duitsland, keert in ‘Verborgene Schätze’ terug naar Düsseldorf, waar hij studeerde en les kreeg van o.a. Joseph Beuys. Hij zou sinds 2017 niet echt meer schilderen en zich enkel verdiepen in onderzoek naar abstractie en perceptie. Kunstpalast toont werken uit privébezit die vrijwel nooit in museale context te zien waren. Volgens zijn galerist David Zwirner is Richter misschien wel de belangrijkste levende schilder.
Als toemaatje was ook de vaste collectie van K20 opnieuw te bewonderen. Wegbereiders, baanbrekers en kruisbestuivers die de hedendaagse kunst vanaf de jaren vijftig onherroepelijk heroriënteerden. Hun werk is een halve eeuw later nog méér adembenemend geworden. Straf.