Oorlog, vrede en helende kunst
Na Kiefer in Museum Voorlinden (expo ‘Bilderstreit’) en Kiefer in de bioscoop (de documentaire ‘Anselm’ van Wim Wenders) zwaaide Kunstacademie Noord-Limburg de herfst van 2023 uit met nog een dubbele portie Kiefer.
Een brede waaier aan enthousiaste kunstliefhebbers van zowel (ex)leerlingen als (ex)leerkrachten van onze academie Beeldende Kunst liet zich gedwee en verrassend genoeg vergezeld door de zon naar de kille Paardenstallen van Kortrijk glijden om de tentoonstelling ‘I’m Lost in a Forest’ van Gideon Kiefer (54) te bezoeken.
Een kleine maar ook fijne expo waarin zijn ontbolsterende transitie van tekenaar/illustrator naar schilder helemaal tot recht komt. Gideon groeide op in de Tisselrietweg, een bosrijke omgeving in (Neer)pelt die hij in Kortrijk bijna letterlijk opnieuw creëert en waarin de mystiek van zijn nieuwe werk (“jeugdherinneringen en de onbetrouwbaarheid van ons geheugen”) als gegoten ronddoolt.
Een boogscheut verder in Villeneuve d’Asq troffen we opnieuw de onblusbare melancholie van die andere Kiefer. ‘Fotografie in het begin’ toont de zorgvuldige en geduldige opbouw van een oeuvre. Als medium neemt fotografie een centrale en bepalende plaats in het werk van Anselm Kiefer. Foto’s die als een beladen maar tastbare verwijzing naar geschiedenis, alchemie, mythe en schepping worden opgevoerd.
In het nabij gelegen Roubaix bezochten we tenslotte La Piscine, een uniek museum dat werd opgetrokken uit het misschien wel mooiste zwembad van Frankrijk, een ontwerp van architect Albert Baert uit 1932 dat in de eenentwintigste eeuw een make-over kreeg van de architecten die ook Musée d’Orsay vereeuwigden.
Op dit moment lokt de expo ‘Le cri de liberté’ als een magneet een massa bezoekers. De expo is een politiek geïnspireerde bloemlezing uit het (kleur)rijke oeuvre van de schilder Marc Chagall, Joodse vluchteling die als geen ander thema’s als oorlog en migratie heeft ondergaan en in zijn dromen een adembenemend poëtisch toevluchtsoord creëerde.