Speelplaats van kunst
Op zaterdag 7 oktober maakten cursisten en leerkrachten Beeldende Kunst een uitstap naar
Brussel. Atelier Tekenkunst had afspraak met de traditie om op de beurs Art On Paper
nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen, technisch én artistiek, binnen het domein tekenkunst
te speuren.
De rest van de bus was gevuld met een vertegenwoordiging uit bijna alle overige
volwassenenateliers. Op het programma stond een bezoek aan Bozar waar momenteel een
overzichtstentoonstelling van de Catalaan Antoni Tapies (1923-2012) zich naadloos in de
ruimte nestelt. Tapies mag dan niet de internationale uitstraling hebben van zijn landgenoten
Picasso, Dali of Miro maar zijn zoektocht in abstractie, dicht bij de materiekunst van de Arte
Povera-beweging leunend, is alles behalve gedateerd. Grote en desolate composities,
opgebouwd met alledaagse materialen als touw, stro, kleding of zand maken zijn schilderkunst
poëtisch. De Spaanse burgeroorlog is nooit ver uit de buurt, zijn hekel aan Franco blijft
onversneden en thema’s als kwetsbaarheid, pijn en dood worden vooral niet geschuwd.
Het contrast met het tweede luik van de studiereis kon niet groter. In Wiels wordt de Belgische
inzending voor de recentste 59ste Biënnale van Venetië opnieuw getoond. Francis Alÿs, bekend
als een videokunstenaar, benadert de wereld met de onbevangen blik van kinderen. In dit
geval spelende kinderen. Vanuit zijn thuisstad Mexico City, waar hij al 40 jaar woont en werkt,
trok hij de wereld rond op zoek naar kinderspelen om die te documenteren vooraleer ze
definitief verdwenen zijn. Recent heeft hij ook beelden gedraaid in Oekraïne en toegevoegd.
‘The Nature of the Game’ staat in Wiels opgesteld als een multiculturele speelplaats waarop
de spelende kinderen verdeeld over meerdere schermen te zien én te horen zijn. Een
innemende drukte die niettemin kan tellen als tegengif voor de dagelijkse beelden van terreur
in het nieuws.