Lieve Fanny – een concert met een verhaal
Neerpelt Op zondag 11 juni brachten vier gepassioneerde docenten "Lieve Fanny, een concert met een verhaal" in de Toonzaal van de academie in Neerpelt. De Toonzaal liep tot tweemaal toe mooi vol. Ook René Biesmans, cursist muziekschatten, zat in het publiek en kroop achteraf voor ons in de pen ...
"Als er vanuit het publiek de hele voorstelling lang geen kuchje, geen papiergeritsel, geen geschuifel, kortom geen enkel geluidje te horen is, dan moet er op de scène wel iets heel bijzonders te beleven zijn. En dat was ook zo: op initiatief en onder regie van Rose-Marie Hendrikx werd er het verhaal gebracht van het leven van de voor velen onbekende Fanny Mendelssohn.
Fanny was de oudere zus van de overbekende componist Felix Mendelssohn-Bartholdy. Zij was niet minder begaafd, maar in de geest van die tijd – de eerste helft van de 19° eeuw – was het vrouwen niet gegund professionele ambities te koesteren. Zij kon weliswaar af en toe enkele van de door haar geschreven 300 liederen en 120 pianostukken brengen op de huisconcerten die zij zelf geregeld organiseerde ten huize Mendelssohn-Bartholdy in de Leipzigerstraße in Berlijn. En op die concerten was de fine fleur van Berlijn aanwezig, daar niet van. Maar niettemin bleef het haar frustreren dat ze haar eigen composities niet mocht publiceren en niet voor een groter publiek mocht brengen enkel en alleen maar omdat ze een vrouw was.
Rose-Marie brengt dat verhaal aan de hand van citaten uit de levendige briefwisseling die zuster en broer, Fanny en Felix, jarenlang met elkaar gevoerd hebben. Dat is een mooi uitgangspunt, want zo breng je beide protagonisten tot leven: zij verwoorden hun gevoelens van dat moment.
En meteen worden de toehoorders meegezogen in het verhaal. De betrokkenheid neemt daardoor toe.
Voor de uitvoering van composities van Fanny - die zowel het verhaal illustreren als de essentie van de voorstelling vormen - heeft Rose-Marie beroep gedaan op drie vrouwen die in de wereld van de klassieke muziek hun strepen al lang verdiend hebben: de sopraan Anja Van Engeland, de pianiste Dorenda Notermans en de celliste Vera Baliko. Geen van hen moest tegenover de andere twee onderdoen in bezieling bij de uitvoering. Menig toehoorder zal zich nog lang de kippenveluitvoering van het Ave Maria van Charles Gounod door Anja die elfde juni herinneren.
Los van het feit dat Anja, Dorenda en Vera voortreffelijke musici zijn, valt het me op dat Rose-Marie uitsluitend vrouwen gecast heeft. Ik zie hierin een zekere symboliek. Drie vrouwen die zich vrij kunnen tonen op de publieke tribune, brengen composities van een vrouw die in haar tijd dat nooit gegund werd. O tempora o mores!
Ten slotte, als apotheose van een jaar Muziekschatten kan dat wel tellen. De bezieling, de passie die ervan uitgaat… ongelooflijk. Tijdens de receptie achteraf hoorde ik zeggen ‘Het mooiste concert van het seizoen’. Ik ga dat beslist niet tegenspreken!"
René Biesemans (cursist Muziekschatten)