Stravinsky Live
Zondag 19 januari 2020 trokken een 25-tal cursisten muziekschatten naar het muziekgebouw van Eindhoven waar uitsluitend werken van Stravinsky uitgevoerd werden door de Philharmonie Zuidnederland. In de weken voordien klonk L'Oiseau de feu en Le Sacre du printemps al uit de geluidsboxen van de Toonzaal en werden deze muziekstukken toegelicht door Rose-Marie Hendrikx, maar niets gaat boven een live ervaring. Dat blijkt eens te meer uit de getuigenis van Johan Biemans:
"Als mij gevraagd zou worden een indruk te geven van 'ons' Stravinsky-concert, dan vrees ik dat mijn woorden meteen verbleken bij wat je bij de werken van Stravinsky ondergaat, of liever, wat je beleeft.
Mensen die nooit van deze componist gehoord hebben, en zijn werken voor het eerst ervaren, zullen denken dat het een soort georkestreerd lawaai is. Er is al heel veel over geschreven, in alle denkbare toonaarden en superlatieven, meestal in positieve zin.
Stravinsky is met zijn creaties zo revolutionair vernieuwend, dat elke vergelijking met een andere componist van zijn tijd gebakken lucht zal zijn.
Bij het verlaten van de zaal hoorde ik een van onze club zeggen – en deze lieve dame haalde me de woorden uit de mond – dat ze de dansers niet gemist had.
Dat was ook mijn beleving, ik wilde net zeggen: de dansers van vanmiddag, dat waren de talrijke strijkstokken van de musici, de bewegingen van de slagwerkers, de glinsteringen van het schitterende koper en andere instrumenten.
Bij de extreme wisseling van klanken, van fff tot en met ppp, kon je - bij wijze van spreken - een sneeuwvlok in een glas wijwater horen vallen.
Dat zegt iets over de ultieme aandacht van een volle zaal fijnproevers van niet alledaagse klassieke muziek.
Voor de muzikanten, maar vooral voor de dirigent Dmitri Liss was het zeker een krachtproef om op nano-momenten alles onder controle te hebben en te houden.
Bij het vioolconcert van Stravinsky was het vooral de duivelskunstenaar Sergej Krylov die alle lof toekomt. Met zijn toegift Caprice no. 24 van Paganini bewees hij, dat hij de herboren Paganini zelf kon zijn.
Dit in het echt meegemaakt te hebben was een paar uur gevangen zijn in ongekende betovering en bewondering. Dat zijn woorden die passen bij mijn beleving, die alle andere woorden zinloos en overbodig maken."