Een aardige oefening in kijken ...
Op 17 maart maakten cursisten van het atelier Beeldhouwkunst, Projectatelier en het Kunstatelier opnieuw een gezamenlijke uitstap naar enkele boeiende, actuele tentoonstellingen, al werd het dit keer een eerder atypische studiereis.
In het Hof van Busleyden (Mechelen) en het AfricaMuseum (Tervuren) worden immers niet de doorsnee tentoonstellingen getoond waar onze ateliers aandacht voor creëren. Beeldhouwster Berlinde de Bruyckere (vier jaar geleden had ze nog een succesvolle overzichtstentoonstelling in het Gentse SMAK) wijst ons de weg. Ze raakte in de ban van de Besloten Hofjes (de unieke retabelkastjes uit de 16de eeuw, gemaakt door Mechelse gasthuiszusters) en ging er mee in dialoog. In tegenstelling tot haar vroegere werk koos ze daarbij voor een schaalvergroting.
Monumentale eiken kastconstructies waarin een adembenemende gelaagdheid van materie, tonaliteit en verborgen verlangen zich langzaam ontplooit naar de toeschouwer. Zoals de titel ‘It almost seemed a lily’ al doet vermoeden, valt er dus veel meer te ontdekken, vergelijkbaar met het miniatuurparadijs die de Besloten Hofjes herbergen.
Emoties en verborgen verlangen zijn ook de sleutelwoorden die de metamorfose van het oude Museum voor Midden-Afrika tot een hedendaagser AfricaMuseum illustreren. Het museum zorgt na vijf jaar renovatie opnieuw voor commotie. De kritische diaspora hebben niettemin hun plaats en mening gekregen in de vernieuwde aanpak. Het koloniale verleden is bewust niet definitief uitgewist en het museum is ook allesbehalve in een definitieve plooi geschikt. De bevraging is alvast zichtbaar aanwezig. Foute sculpturen uit de geschiedenis krijgen een plekje in een ezelshoekje, een afgebakend beeldendepot. Topstukken worden dan weer als ‘weergaloos’ gegroepeerd. En her en der maken hedendaagse kunstenaars met Afrikaanse wortels enkele pittige kanttekeningen.
Een aardige oefening in kijken.
Bekijk hier het foto-album van Jan Box