Powelldag, Ittervoort, Flutecentre Adams
Powelldag, Ittervoort, Flutecentre Adams, 9 oktober 2010
Twee jaar op rij behaalde het NIKO-ensemble ‘Tutti Flutti’ o.l.v. Johan Mertens de eerste prijs en de hoofdprijs op het gerenommeerde Benelux Fluitconcours dat plaatsvindt in het Flutecentre Adams in Ittervoort. Dat was de aanleiding voor Peter Swinkels (hoofd van de Fluitafdeling) om het ensemble een masterclass o.l.v. Toon Fret cadeau te doen.
Met twintig leden, incluis de dirigent en slagwerker zijn wij op die zonnige zaterdagochtend, 9 oktober vol enthousiasme en nieuwsgierigheid naar Nederland vertrokken want er stond heel wat op het programma.
We werden met open armen, koffie, thee en talrijke schitterende fluiten ontvangen door Peter Swinkels en zijn team.
Na de koffie werd de dag om 10.30 u aangevat met een kort solorecital door Mirjan Nastasi. Zij speelde op een schitterende nieuwe houten handmade Powell fluit.
Na dit korte concertje werden we welkom geheten door de afgevaardigde van Verne Q. Powell Flutes. We kregen een korte historische schets vanaf het ontstaan van de eerste Powell Flute tot op heden. De manier waarop de firma ontstond en de fluiten ontworpen werden tot een blik binnen de ateliers waar de fluiten één voor één handmatig gemaakt, geassembleerd en uitgeprobeerd worden. Daarna werden we uitgenodigd om deze prachtige fluiten zelf uit te proberen. Van die mogelijkheid werd gretig gebruik gemaakt.
Dan was het moment gekomen waarop dirigent Johan ons tot de orde riep: tijd om in te spelen en repeteren want om 13.30 u verwachtte men van ons een lunchconcert.
Tijdens de repetities zijn er nog enkele leden van het ensemble de masterclasses gaan volgen die door Mirjam Nastasi en Paul Edmund-Davies werden gegeven tijdens de dag.
’s Middags, nee, geen broodje kroket met karnemelk maar een heus buffet waar we ons mee konden versterken want er stond ons nog heel wat te wachten.
Aansluitend hebben we dan het lunchconcert mogen opluisteren voor alle aanwezigen van de Powelldag. Het aanwezige publiek reageerde zeer positief: vooral de speelstijl en de bewerkingen van de stukken vielen erg in de smaak bij de toehoorders.
In de namiddag ging het verder met verschillende masterclasses, een discussie over de bouw van de fluit in het algemeen en in het bijzonder over de Powell Flute.
Voor Tutti Flutti was het weer geconcentreerd en hard werken: de masterclass met Toon Fret was voor iedereen een ongelooflijke openbaring. Na het eerste contact en het door- en voorspelen van de Danse Macabre werden we al direct met de waarheid geconfronteerd: een andere en frisse kijk op het bespelen van de fluit. Verschillende tongarticulaties die we moesten uitproberen. Alternatieve grepen om zo te komen tot warme meerdere boventonen. Bamboo-tonen. Beet-box. Fluistertonen… het kon niet op. Opmerkelijk was Toon Frets positieve reactie op het niveau van het ensemble. Meermaals moesten we horen hoe goed we zijn en boven het academieniveau uitstijgen. Het was voor hem en ons aangenaam werken door de directe interactie tussen de meester en de leden. Fijn om dat te horen van een groot musicus.
Als afsluiter van de leerrijke, aangename maar vermoeiende dag speelde Paul Edmund-Davies ook een kort solorecital. We zaten op het puntje van onze stoel te luisteren naar het ongelooflijke niveau, de verschillende timbres en de fantastische vingertechniek van deze fluitist. Voeg je daar nog aan toe dat hij dit alles bracht met de nodige nonchalante Britse humor, dan begrijp je wel dat dit een echte aanrader was.
Spijtig genoeg was het toen afgelopen. De volharders hebben daarna nog aangename gesprekken en discussies gevoerd met de mensen van Powell en met Paul Edmund-Davies. Daardoor volgt er misschien wel een uitnodiging om naar London af te reizen. De lofbetuigingen aan het ensemble en zijn dirigent Johan Mertens waren in ieder geval terecht!
Verslag: Johan Bols